november 19, 2009

Ekte jule-husmannskost....

I går kom pappa og mamma på besøk til oss. Pappa hadde laget potetlefser den samme morgenen, så da de kom ut på formiddagen, kom de med varme lefser! Det er bare fantastisk godt!! Spesielt med "godt smør" (smør fra meiriet) og sukker......


Grunnen til den store forkjærligheten for lefser i vår familie, er at vi bruker dette til julemiddagen i stedet for poteter! Kanskje litt uvanlig:-) Da jeg var liten, kjente vi bare en gammel dame som laget lefser. Hun bodde på en gård langt av sted, og det var liksom jul hvert år da vi skulle reise til henne for å hente lefsene vi hadde bestilt. Etterhvert startet Pappa på lefsekurs! På den lokale ungdomsskolen i bygda ble det holdt lefsekurs for mannfolk! Kjempevittig.... Av og til var jeg med han og gikk rundt og tyvspiste av de deilige, vame lefsene.... Faren min ble pensjonist for en god del år siden. Hver desember har han tilbragt mange timer i et kaldt rom i en garasje som han har til lefsebaking, og familien og mange venner har fått nytt godt av de deilige lefsene han baker. For noen år siden var han på NRK Sørlandet med lefsebakingen sin. Har du lyst på oppskrift og å lese artikkelen fra NRK, kan du bare trykke her.

Da får jeg og min tre år gamle datter, som er syk i dag, spise litt lefser vi:-)

Så ønsker vi alle dere en god torsdag!

Klem fra Kari i Bolettes hus

10 kommentarer:

  1. Jeg ELSKER lefser, tror kanskje jeg må sende mannen min på kurs :))
    Mannens familie hadde alltid lefser på julaften
    (sammen med torsk)
    Jeg er vant til ribbe og da er det naturlig med poteter.
    Kos deg hjemme i dag.
    klem fra marilyn

    SvarSlett
  2. Jeg elsker også lefser :) Skulle gjerne spist det juleaften, ja!!
    Kos dere masse, de ser helt fantastiske ut
    Kjersti

    SvarSlett
  3. Åhhh så nyydelig...
    Jeg og elsker lefser....:))
    Min mor kjøpte de nydeligste lefsene fra en ekte setesdøl og de var bare helt fantastisk gode. Da jeg flyttet hjemmefra var jeg og så heldig å få kjøpt av henne.. den dagen jeg hentet dem, spiste hele familien lefser til MIDDAG og KVELDS hehe...Så jeg bestilte alltid ekstra for at vi skulle riktig kooose oss :)))
    Dessverre ble det for mye for denne damen og hun sluttet å selge.
    Etter det har jeg kjøpt de ferdige i butikken og de kan IKKE sammenliknes med de gode gamle hjemmelagede lefsene !!!!
    Vet du om din far selger ??? Skulle gjerne fått tak i ordentlige lefser igjen ...

    Klem,Kari

    SvarSlett
  4. Potetlefser er godt. Hos oss brukes de med meierismør og lutefisk i julen.Kjempegodt, det er bare å prøve.
    Hilsen Mary

    SvarSlett
  5. nam nam...nydelige lefser,koselig med tradisjoner til jul,å lefser til middag høres godt ut,
    god bedring til din datter,ha en herlig kveld.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  6. snadder! gøy med slike tradisjoner!

    klem Beate

    SvarSlett
  7. Mmmmm...så godt... Vet ikke hvor du bor, men jeg har kjøpt min snelle på Monicas interiør Kolbotn.Ellers har de de sikkert på panduro eller oanduro.no;) Klem til deg

    SvarSlett
  8. Deilig med lefser da! God bedring til lillegull. Klemmer fra Elin

    SvarSlett